> > Voorjaarsbloeiers voor de lens

Voorjaarsbloeiers voor de lens

Voordat de libellen en vlinders weer volop rondvliegen heb ik als macrofotograaf al meer dan voldoende onderwerpen om te fotograferen. Het begint met de sneeuwklokjes, maar al gauw komen er meer voorjaarsbloeiers bij: de favoriete bosanemoon, het iets minder populaire speenkruid en de prachtige kievitsbloem. Reden genoeg om er een paar ochtenden op uit te gaan en te genieten van de ontluikende natuur.

Ik begin graag met een eenvoudig geel bloempje dat in enorme aantallen kan bloeien en hele gele plakkaten kan vormen: het speenkruid. Ik heb een mooi plekje gevonden waar dit plantje de oevers langs een sloot bedekt wat de mogelijkheid geeft om reflecties en schitteringen in het water als achtergrond te gebruiken. Als je een tijdje bezig bent tussen de bloemen krijg je soms even een bestuiver in beeld.

Speenkruid met een bij voor bestuiving
Speenkruid met bestuiver (volgens mij een honingbij)
  • Canon 70D
  • Sigma 150mm F2.8 macro
  • 1/1000e @ F2.8
  • iso 100

Wanneer je de schitteringen combineerd met een gele waas van andere bloemen in de onscherpte of opschietend fluitenkruid ontstaan er dan heerlijke patronen en een schilderachtig effect.

Speenkruid impressie met onscherpte en bokeh patronen
Speenkruid Sfeerimpressie met bokeh
  • Canon 70D
  • Sigma 150mm F2.8 macro
  • 1/400e @ F2.8
  • iso 100
Speenkruid impressie met onscherpte en bokeh patronen
Schilderen met licht
  • Canon 70D
  • Sigma 150mm F2.8 macro
  • 1/160e @ F2.8
  • iso 100

Een witte tegenhanger van het speenkruid is de elegante bosanemoon: prachtige geveerde blaadjes, een teer wit bloempje met gele stampers. Kortom: elegantie ten top en volledig terecht een absolute favoriet van heel veel natuurfotografen die zich met planten bezig houden. Ook dit bloempje kan in vrij grote groepen bloeiend gevonden worden tussen de bomen. De uitdaging is het tere en elegante karakter van het bloempje vast te leggen. Ik heb er voor gekozen om met behulp van double-exposure een soft focus effect over de foto te leggen die het bloempje zacht portretteert.

In een poging de cliché beelden te vermijden ben ik dit keer bijna in de bloem gekropen en heb gekozen om zelfs de bloembladen niet helemaal in beeld te nemen. Je hebt bij zo dichtbij scherpstellen een enorm dunne scherptediepte wanneer (ik zat aan mijn minimale scherpstelafstand en dus een 1:1 vergroting). Ondanks de flinterdunne scherptediepte heb ik gekozen dit bewust te gebruiken en dus niet te diafragmeren. Op F2.8 is bijna niets echt scherp en als je dan ook nog eens een onscherpe tweede exposure er overheen legt dan blijven er eigenlijk alleen nog maar zachte lijnen en onscherpe vlakken over. Op deze manier heb ik geprobeerd de zachtheid en teerheid van dit bloempje tot zijn recht te laten komen en uiteraard dienen de zachtgele stampers daarbij als kroon op de foto. Aangezien ik zelf niet kan kiezen een tweetal varianten. Ik hoor graag welke versie bij jou favoriet is!

Soft-focus close-up van een bosanemoon
Soft-focus bosanemoon
  • Canon 70D
  • Sigma 150mm F2.8 macro
  • 1/320e @ F2.8
  • iso 100
Soft-focus close-up van een bosanemoon
Soft-focus bosanemoon
  • Canon 70D
  • Sigma 150mm F2.8 macro
  • 1/320e @ F2.8
  • iso 100

Dezelfde aanpak werkt trouwens ook prima wanneer je van iets verder af fotografeert. Ook hier is gekozen voor een diafragma van 2.8 waarbij ik nauwkeurig handmatig heb scherp gesteld op de stampers van de bosanemoon die ik graag als focuspunt gebruik in de onderstaande foto. Een tweetal beelden omdat ik grote moeite heb mijn favorieten te kiezen uit deze fotosessie.

Soft-focus en high-key bosanemonen
Lichte benadering van bosanemonen
  • Canon 70D
  • Sigma 150mm F2.8 macro
  • 1/400e @ F2.8
  • iso 100
Soft-focus en high-key bosanemonen
Lichte benadering van bosanemonen
  • Canon 70D
  • Sigma 150mm F2.8 macro
  • 1/400e @ F2.8
  • iso 100

Als laatste heb ik me de afgelopen weken ook bezig gehouden met de Zwolse tulp, die ik tot mijn schande als natuurfotograaf uit Zwolle nog nooit voor de lens had gehad. De Zwolse tulp staat beter bekend onder zijn officiële naam: de (wilde) kievitsbloem.

In eerste instantie was ik teleurgesteld dat het tijdens een sessie in het veld vrij mistig was en de zon er niet echt doorheen kwam. Achteraf vond ik het licht en de mogelijkheid tot high-key opnames een prima kans om wat variatie in stijl en sfeer te creëren. Beide onderstaande softe beelden in de mist met een waterig zonnetje ben ik achteraf erg blij mee.

Kievitsbloemen in de mist
Kievitsbloemen in de mist
  • Canon 70D
  • Sigma 150mm F2.8 macro
  • 1/20e @ F2.8
  • iso 100
Kievitsbloemen in de mist
Heel subtiel piept het zonnetje erdoor
  • Canon 70D
  • Sigma 150mm F2.8 macro
  • 1/20e @ F2.8
  • iso 100

Tijdens een andere sessie knalde de zon er wel volledig door en was het licht binnen 5 minuten te hard. Vlak na zonsopkomst zette hij even het lampje in de onderstaande bloem aan.

Kievitsbloem licht op in tegenlicht
Oplichtende kievitsbloem in het eerste warme zonlicht
  • Canon 70D
  • Sigma 150mm F2.8 macro
  • 1/320e @ F2.8
  • iso 200

Alles bij elkaar ben ik erg trots op deze serie beelden, een mooie mix aan licht, kleur en variatie en toch stuk voor stuk sfeervol!